Klubben

Ågesta är en komplett golfanläggning endast 15 min från city. Förutom en 18-hålsbana som håller hög kvalité erbjuder vi en 9-hålsbana, drivingrange, övningsområden, gym och slaghall för vinterträning samt klubbhus med reception/golfshop, omklädningsrum och restaurang.

Våra banor är utlagda i vacker skogs- och parkmiljö och klubben är idag mycket populär både för rutinerade golfare, juniorer och de som vill komma igång.

Fröet till nuvarande Ågesta Golfklubb såddes 1958 då verksamheten startade vid Söderbysjön i Nackareservatet. Klubben hette då Hammarby. 1965 började vi spela även vid det nuvarande läget i närheten av Ågesta Gård i Huddinge. 1973 bytte klubben därför namn till Ågesta GK.

Verksamheten bedrevs ett tag på båda dessa platser. Banpersonalen fick köra maskinerna mellan banorna. Nackabanan såldes till Stockholms Stad som bedrev golfbana i kommunal regi till Björkhagens GK tog över.

Sedan flytten till Ågestaområdet har flera olika bansträckningar prövats. Från 1975 permanentades den gamla sträckningen och bestod till 2008. Under 2008 - 2009 byggdes 18-hålsbanan om till modern standard och sträckningen ändrades så att man nu efter 9 hål passerar klubbhuset.

Under 80 och 90-talet gjorde sig klubben känd genom flertalet skickliga spelare. Ove Sellberg blev förste svensk på herrsidan att vinna på European Tour och klubben bärgade också sammanlagt 9 st Lag-SM guld mellan åren 1984 - 2003.

Vi anordnade också flera stortävlingar som STIAB Grand Prix och Teleannons Grand Prix med hela Sverigeeliten på plats och även ett antal inbjudna internationella proffsspelare.

Mvh/Ågesta GK